Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC4970467   Alumnat amb Altes Capacitats: Resposta Educativa
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/8/2024 - 30/8/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació pel desenvolupament infantil i familiar PRISMA
  
  
  
Tipus activitat   01PR Alumnat amb Altes Capacitats: Resposta Educativa
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/08/2024
  
Cost matrícula (Euros)   90
  
Descripció i   Metodologia:   Els alumnes amb altes capacitats destaquen per la qualitat i quantitat de les seves respostes i pels seus ritmes, funcions cognitives, interessos i capacitats.

L'atenció a aquest alumnat es planteja dins el marc de l'educació inclusiva, i té a veure amb la capacitat dels sistemes educatius d'oferir, en entorns comuns i compartits, una educació eficaç i de qualitat per a tots els alumnes.

La resposta educativa que donem ha d'ajudar els alumnes amb altes capacitats en la seva maduració personal, cognitiva i social. Cal tenir clars els conceptes, saber detectar i valorar els indicadors i necessitats, reconèixer perfils, i adoptar conjuntament la millor resposta educativa en el marc de l'entorn educatiu ordinari.


METODOLOGIA

Les principals característiques metodològiques del curs són les següents:

• Es presenten els materials en els formats següents:

- PDF (lectures, guies, annexos, etc.), per tal que cadascú se’ls pugui descarregar i els utilitzi de la forma que cregui més convenient.

- Audiovisual, per permetre un millor assoliment dels continguts.

• Es formen grups reduïts per tal de crear i mantenir un clima de grup que faciliti el seguiment del curs.

• Se segueix un mètode orientat a la contínua interacció, participació i construcció col·lectiva de coneixement, fet que permet que cadascú s’enriqueixi amb els coneixements, experiències i punts de vista dels seus companys.

• S’aconsella que els participants treballin segons la planificació establerta pel formador, atenent els terminis que s’exposen en iniciar el curs. No obstant això, la relació amb el formador és bàsicament asíncrona i el seguiment del curs i la realització de tasques permeten flexibilitat, de manera que es respecten la llibertat horària i les necessitats individuals.



Tipus de difusió de l’activitat: butlletí electrònic mensual a usuaris del Campus Virtual i a escoles de Catalunya, blog Educat, xarxes socials.
  
Objectius   ◘ Situar les intervencions amb els alumnes amb altes capacitats en el marc de l’educació inclusiva.

◘ Reflexionar sobre la importància de dotar aquest alumnat dels ajuts necessaris per a una equilibrada maduració cognitiva, emocional i social.

◘ Conèixer els trets identificadors de les altes capacitats per detectar-los i valorar-los adequadament.

◘ Situar els diferents perfils que poden presentar els alumnes amb altes capacitats en alguns dels models interpretatius existents.

◘ Descobrir els mites i estereotips que dificulten o ignoren les necessitats de suport educatiu per a l’alumnat amb altes capacitats.

◘ Disposar d’estratègies per atendre l’alumnat amb altes capacitats en l’entorn ordinari.

◘ Conèixer quines mesures excepcionals es poden portar a terme i a partir de quins procediments.

◘ Aplicar mesures d’atenció i avaluació dels alumnes amb altes capacitats.
  
Continguts   Mòdul 1. Educació inclusiva. Marc teòric i conceptual de les altes capacitats intel·lectuals

- Les altes capacitats en el marc de l’escola inclusiva
- Marc teòric de les altes capacitats

Mòdul 2. Detecció i avaluació psicopedagògica de l’alumnat amb altes capacitats intel·lectuals

- Mites i estereotips sobre les altes capacitats intel·lectuals
- Funció dels docents i especialistes
- La detecció i la identificació en l'avaluació psicopedagògica
- L'avaluació psicopedagògica

Mòdul 3. Models d’intervenció global amb alumnat amb altes capacitats intel·lectuals

- Marc normatiu
- Reflexions per al canvi
- Trets identificadors de Primària i Secundària
- Propostes d’intervenció global
- Relació amb la família

Mòdul 4. Estratègies metodològiques i altres recursos

- Consideracions prèvies
- Possibles problemes que es poden trobar els alumnes amb altes capacitats a l'aula. Recursos a utilitzar
- El rol del docent com a recurs
- La relació entre l'alumne i l'adult
- Recursos metodològics per aplicar a l'aula amb alumnes amb altes capacitats
- El desenvolupament de la creativitat i de la motivació per la feina
  
Formador/a   Àngel Guirado / Emili Bosch
  
Avaluació   El pla d’avaluació de l’activitat inclou dos tipus d’avaluació:

1. Avaluació de l’acció formativa a partir d'una enquesta de satisfacció que contesten els participants un cop acaba el curs. Els resultats de l'enquesta s'envien cada mes al Departament d'Educació amb l'acta i l'informe final del curs elaborat pel formador de l'activitat.

2. Avaluació del grau d’aprofitament de l’activitat per part dels participants a càrrec del formador.

2.1 Avaluació continuada

El formador va fent un seguiment diari de la participació en les activitats, generant debats i aclarint dubtes. Al final de cada mòdul fa una devolució grupal de cada activitat.

Les activitats d'aprenentatge de cada mòdul consten de vídeos, imatges, articles, contes, casos, situacions, exercicis, etc., a partir dels quals reflexionem sobre les diferents idees clau del curs. Són les següents:

Activitats d'aprenentatge del mòdul 1: EDUCACIÓ INCLUSIVA. MARC TEÒRIC I CONCEPTUAL DE LES ALTES CAPACITATS INTEL·LECTUALS

T’ESCOLTO, T’ENTENC, T’ACCEPTO.
TALENT… S’HI NEIX O ES FA?
TALENTÓS O SOBREDOTAT?


Activitats d'aprenentatge del mòdul 2: DETECCIÓ I AVALUACIÓ PSICOPEDAGÒGICA DE L’ALUMNAT AMB ALTES CAPACITATS INTEL·LECTUALS

ON SÓN?
ALTES CAPACITATS I FRACÀS.
EN PAU I LA LAURA.


Activitats d'aprenentatge del mòdul 3: MODELS D’INTERVENCIÓ GLOBAL AMB ALUMNAT AMB ALTES CAPACITATS INTEL·LECTUALS

ACCELERACIÓ.
ENRIQUIMENT.
AGRUPAMENT.


Activitats d'aprenentatge del mòdul 4: ESTRATÈGIES METODOLÒGIQUES I ALTRES RECURSOS

EL ROL DEL DOCENT.
1 + 2 + 3… + 99 + 100.
DISSENY D'ACTIVITATS.


2.2 Avaluació final

2.2.1 Qüestionaris d’avaluació

Al final de cada mòdul s’ha de respondre a un qüestionari amb 10 preguntes relacionades amb els continguts treballats. Es tracta d’una avaluació sumativa predefinida per la mateixa plataforma.

2.2.2 Valoració final privada

En finalitzar el curs cada participant envia al formador una valoració en què respon a unes qüestions sobre el que ha après i sobre l’aplicació dels nous coneixements a la seva pràctica professional.
  
Requisits de  certificació   Per superar el curs s’han de complir els criteris següents:

• Participar en les activitats d’aprenentatge, de manera activa i adequada als objectius de cada mòdul.

• Superar els quatre qüestionaris d’avaluació (de 10 preguntes cadascun).

El formador és el responsable de validar les participacions tenint en compte els objectius de cada activitat i de comprovar si els qüestionaris han estat superats. És el mateix formador qui dóna el curs per superat o bé comunica als participants si han de completar alguna activitat o tornar a fer un qüestionari.
  
Persones  destinatàries   Docents d’Infantil, Primària, Secundària, psicopedagogs, psicòlegs, i altres professionals de l’àmbit educatiu.
  
E-mail   secretaria@prisma.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).